Spoedcursus Politiek # 15: Geert Wilders en de media
Vrijdag 25 juni 2010
Vorig week hebben we aandacht besteed aan de verkiezingen van de Kamervoorzitter. Afgelopen dinsdag heeft u kunnen zien dat Gerdi Verbeet herkozen is als Voorzitter van de Tweede Kamer. De formatiebesprekingen lijken weer terug bij af en het reces van de Tweede Kamer nadert. Deze week richten we de aandacht op Geert Wilders en de media aandacht die hij steeds weer weet te genereren.
Wilders en de PVV
Geert Wilders is nu al ruim vijf jaar één van de meest zichtbare politici. Keer op keer slaagt hij er in om de media te halen met uitspraken, bijzondere acties en goede verkiezingsuitslagen. Zoals bij elke politicus die opvalt verschijnen over Wilders dit jaar de eerste boeken. Later dit jaar zal er zelfs een biografie over hem worden uitgebracht.
Wilders is een meester in het bespelen van de media. Uit de undercoveroperatie van HP de Tijd bleek ook dat Kamerleden zich erg bewust zijn van de invloed die ze kunnen uitoefenen op de media. In het artikel werd een Kamerlid opgevoerd dat stelde dat het bij een uitspraak gaat om de media aandacht, en niet zozeer om het politieke effect. Het voorstel van de ‘kopvoddentax’ dat Wilders deed tijdens de Algemene Beschouwingen vorig jaar is hier het beste voorbeeld van. Geen doorrekening, een beperkte onderbouwing, maar een maximaal publicitair effect. De Algemene Beschouwingen zijn dit jaar op 22 en 23 september. Misschien dat Wilders dan minder hard zal uitpakken wanneer hij zijn eigen ministers toespreekt?