Bel ons en leg uw vraag voor: 070 - 212 1904

Spoedcursus Politiek # 66: Een metafoor gebruiken

Metaforen komen we dagelijks tegen

Vrijdag 6 april 2012

Dagelijks komen we verschillende metaforen tegen: in artikelen, op televisie of in een gesprek met anderen. Een metafoor is een treffende manier om iets duidelijk te maken, maar ook een beproefde techniek in de politiek. Een metafoor kan moeilijke dingen versimpelen tot begrijpelijke taal, en dat is in de politiek reuze handig.

Stijlfiguur

Mooie metaforen zijn vaak creatief verzonnen. De geest wordt geprikkeld door beeldspraak te gebruiken en is zo een prachtig middel om te gebruiken wanneer u anderen wilt overtuigen. In speeches wordt dan ook vaak gebruikt gemaakt van deze stijlfiguur. Luisteraars gaan er zelfs beter door opletten. In de wetenschap wordt onderscheid gemaakt tussen het doel en de bron. Zoals bij: “Voetbal (doel) is oorlog (bron)”. Wetenschappers geven ook aan dat een metafoor het beste vroeg in een boodschap gebruikt kan worden. Geert Wilders heeft dit ook door. Op Youtube is een hilarisch filmpje te zien waarin hij tijdens de Algemene Beschouwingen in 2009 direct start met een hilarische metafoor. Hij vergelijkt het kabinet Balkenende-Bos met een “oude auto die klaar is voor de sloop”. “Het kabinet is vastgelopen, als een oude auto die vastzit in het mulle zand. Het piept nog een beetje, het kraakt, maar iedereen kan zien dat het beestje nooit meer een meter zal rijden.”

Dat een metafoor sterker werkt in het begin is opvallend. Informatie aan het eind van een verhaal blijft namelijk het meest hangen. Maar door in het begin al een metafoor te gebruiken wordt een bepaalde gedachtestructuur in het hoofd opgeworpen. Vervolgens wordt alle binnenkomende informatie in deze structuur vormgegeven. Dat Wilders direct met de deur in huis valt versterkt dus zijn volledige betoog, want de luisteraar heeft het krachtige beeld van het haperende autootje nog helder op het netvlies.

Wanneer er geen metafoor voorkomt in een speech in Amerika is er iets vreemds aan de hand. Vrijwel elke toespraak bevat er minimaal één. Het is voor President Obama een favoriete stijlfiguur. Zoals in de State of the Union van vorig jaar: “De staatsschuld verkleinen door te snijden in innovatie en onderwijs is als het verlichten van een te zwaar beladen vliegtuig door de motor eruit te halen.” Een metafoor kan zaken terugbrengen tot de kern en spreekt mensen aan. Een goede metafoor roept ook emoties op. In zijn inauguratierede zei Obama: “Geregeld is de presidentiële eed afgelegd in het zicht van donkere wolken en zware stormen.” In het slot kwam hij hier op terug: “Laten wij met hoop en met moed de donkere stormen doorstaan die nog op ons afkomen.”

Tot slot

Doordat metaforen ons in staat om in staat stellen om in beelden te denken wordt er in advertenties ook steeds meer gebruik van gemaakt. Het gaat dan met name om visuele metaforen: beelden die een boodschap uitdrukken. Uit studies blijkt dat de waardering, overtuiging en geloofwaardigheid van advertenties hierdoor toeneemt. Het is dus niet voor niks dat reclamemakers hier steeds meer voor kiezen.

 
  Een goed voorbeeld van een visuele metafoor

 

Comments are closed.

Scroll to Top
English