Bel ons en leg uw vraag voor: 070 - 212 1904

Waarom leren debatteren en leren overtuigen tegenwoordig zo belangrijk is

Mensen kunnen overtuigen wordt nog veel belangrijker op de toekomstige arbeidsmarkt

De samenleving verandert in snel tempo en daarmee ook de manier hoe wij invulling geven aan ons werk. De toenemende mate van digitalisering zorgt er momenteel voor dat banen verdwijnen. Ook robots zullen in de toekomst nog veel meer werk uit handen nemen van de mens. Het wordt dus met de dag belangrijker dat werknemers beschikken over de juiste vaardigheden om in de toekomst succesvol te kunnen blijven. Debatteren en overtuigen is een onmisbaar skill voor de werknemer van de toekomst.

Onlangs stelde de Amerikaanse hoogleraar digitale economie Andrew McAfee in een interview met het FD het volgende op de vraag wat mensen kunnen doen om toegevoegde waarde te houden ten opzichte van robots:

Je moet je richten op vaardigheden waarbij je iets toevoegt aan wat machines en computers kunnen doen, vaardigheden die typisch menselijk zijn. Zorgen dat je vasthoudend bent, consciëntieus, een originele denker, een goede onderhandelaar. Dat je goed in een team werkt, mensen weet te overtuigen, goede ideeën krijgt uit de mensen met wie je werkt. Die vaardigheden zijn de komende jaren denk ik nog belangrijker dan de meer voor de hand liggende: met digitale data kunnen omgaan en computers kunnen programmeren.

Steeds meer bedrijven signaleren dit, zoals onder meer de directeur van het IT-bedrijf Schuberg Philis beschrijft over zijn organisatie:

Als je iets gedaan wil krijgen van je collega’s, zal je ze moeten overtuigen.

In onze trainingen wordt gewerkt aan een grotere overtuigingskracht, en met name de skills die nodig zijn om te kunnen overtuigen. Daarbij gaat het niet alleen om de juiste argumenten, er zijn bewezen technieken die ons brein helpen om snellere keuzes te maken of de redenering van een ander onderuit te halen. Professionele beïnvloeders maken hier dagelijks gebruik van. In een netwerksamenleving als de onze draait het daarnaast niet alleen om overtuigen op de korte termijn. Het opbouwen van een netwerk is van vitaal belang en vereist dat mensen helder kunnen uitleggen wat zij vinden. Het verwoorden van je standpunt en het middels voorbeelden, feiten en cijfers toelichten hiervan zijn daarvoor erg belangrijk.

Ook in het bedrijfsleven is de rol van professionele beïnvloeders groter dan die ooit geweest is. Met grote budgetten en een uitgekiende strategie worden werknemers en consumenten verleid om keuzes te maken die men zonder beïnvloeding misschien niet had gemaakt. Dit komt omdat mensen informatie selectief filteren en gevoelig zijn voor bepaalde technieken. Inzicht in die technieken helpt dus zeer om ze te herkennen en te kunnen pareren wanneer ze op je worden afgevuurd.

BEKIJK ONS TRAININGSAANBOD

Comments are closed.

Scroll to Top
English