Spoedcursus Politiek # 10: Het autoriteitsargument
Vrijdag 21 mei 2010
Gisteren zijn de uitkomsten bekend gemaakt van de doorrekening van het Centraal Plan Bureau (CPB). Politici stonden vooraan om direct een reactie te geven op de uitkomsten. Het CPB werd veelal aangehaald als een onafhankelijke instantie die een neutrale analyse wist te geven. Kortom: tijd om stil te staan bij het autoriteitsargument.
Politici doen vaak een beroep op het autoriteitsargument. In debatten wordt verwezen naar onderzoeken, rapportages of meningen van vooraanstaande personen. Maar een autoriteitsargument gaat niet altijd op (de zogenaamde drogreden ‘ad verecundiam’).
Autoriteiten
Autoriteiten zijn er in allerlei vormen en worden ook als zodanig aangehaald. In campagne tijd grijpen politici het CPB natuurlijk aan om hun eigen plannen te profileren. In interviews wordt vaak de tactiek gebruikt om aan de hand van beweringen van anderen het eigen gelijk aan te tonen. Soms kunnen vraagtekens worden geplaatst bij de competentie van de persoon in kwestie, zeker wanneer bepaalde uitspraken niet behoren tot het werkgebied van de ‘autoriteit’. Verder worden onderzoeksrapporten vaak aangehaald, waarbij beweringen niet volledig of soms zelfs in andere bewoordingen gepresenteerd worden. Zo gebruikte de regering Bush ten tijde van de nasleep van 9/11 diverse onderzoeksrapporten in het eigen voordeel door de context van uitspraken achterwege te laten.
In de reclamewereld wordt het autoriteitsargument ontzettend veel gebruikt, en vaak ten onrechte. Er wordt enkel een onderzoeksuitkomst genoemd zonder de achterliggende informatie te vermelden. Toch blijkt uit onderzoek dat dit werkt en de boodschap beter bij mensen blijft hangen.